Firma Kodak wycofuje z produkcji filmy KODACHROME i oddaje hołd najstarszemu filmowi w swojej ofercie

Współcześni fotografowie korzystają z nowszych filmów KODAK i aparatów cyfrowych

ROCHESTER (stan Nowy Jork), 22 czerwca – Firma Eastman Kodak Company poinformowała dziś o zaprzestaniu w tym roku produkcji kolorowego filmu KODACHROME. Zakończy to 74-letni okres, w którym film ten był ikoną świata fotografii.

Sprzedaż filmu KODACHROME, który jako pierwszy kolorowy film na świecie odniósł sukces komercyjny w 1935 roku,w ostatnich latach drastycznie spadła, ponieważ fotografowie sięgnęli po nowsze filmy marki KODAK lub przeszli na technologie cyfrowe, których pionierem była firma Kodak. Dziś udział filmu KODACHROME w łącznej wartości sprzedaży filmów fotograficznych marki Kodak stanowi jedynie niewielki ułamek procenta.

Film KODACHROME jest swego rodzaju ikoną i stanowi świadectwo wiodącej roli firmy Kodak w dziedzinie fotografii – mówi Mary Jane Hellyar, prezes oddziału Film, Photofinishing and Entertainment Group wchodzącego w skład firmy Kodak. Z uwagi na bogatą historię tego filmu decyzja o wycofaniu go z produkcji nie była łatwa. Jednak większość współczesnych fotografów wyraziła chęć rejestrowania obrazów z wykorzystaniem nowocześniejszych rozwiązań – zarówno analogowych, jak i cyfrowych. Firma Kodak będzie nadal dostarczać najwyższej jakości produkty – analogowe i cyfrowe- w celu spełnienia tych potrzeb”.

Wprawdzie 70% dochodów firmy Kodak pochodzi ze sprzedaży produktów cyfrowych (przemysłowych i konsumenckich), firma jest jednak światowym liderem w zakresie sprzedaży filmów do urządzeń analogowych. W ciągu ostatnich trzech lat firma Kodak nieustannie wprowadzała na rynek nowe, innowacyjne produkty, w tym siedem nowych, profesjonalnych filmów fotograficznych i kilka nowych filmów kinematograficznych VISION2 i VISION3. Te nowe filmy fotograficzne należą do najczęściej wybieranych produktów, po jakie sięgają profesjonaliści i zaawansowani amatorzy fotografii korzystający z filmów marki KODAK.

Jednym ze znanych profesjonalnych fotografów, którzy korzystali z filmu KODACHROME, jest Steve McCurry, który w 1985 r. zdobył uznanie milionów osób na całym świecie za zdjęcie młodej Afganki spoglądającej niesamowitym wzrokiem z okładki czasopisma National Geographic.

W ramach hołdu dla filmu KODACHROME firma Kodak przekaże jego ostatnie rolki muzeum George Eastman House International Museum of Photography and Film w Rochester, w którym zgromadzono największą na świecie kolekcję aparatów fotograficznych i eksponatów związanych z tą tematyką. Jedna z ostatnich rolek zostanie użyta przez McCurryego, a zarejestrowane zdjęcia zostaną przekazane muzeum Eastman House.

W początkowej fazie mojej kariery używałem głównie filmu KODACHROME. To właśnie przy użyciu tego filmu sfotografowałem kilka z moich niezapomnianych ujęć – mówi McCurry. Wprawdzie film KODACHROME bardzo mi odpowiadał, ale z czasem zacząłem używać innych filmów, a także technologii cyfrowej. Kiedy po 17 latach wróciłem, aby sfotografować Afgańską dziewczynę raz jeszcze, użyłem filmu KODAK PROFESSIONAL EKTACHROME E100VS, a nie filmu KODACHROME, z którego korzystałem do wykonania pierwotnego zdjęcia.

Przy całym swoim uroku film KODACHROME wymaga zastosowania skomplikowanych procedur produkcyjnych i jeszcze większego wysiłku, jeśli chodzi o obróbkę. Już tylko jeden zakład fotograficzny na świecie – Dwaynes Photo w miejscowości Parsons w stanie Kansas – przetwarza filmy KODACHROME, właśnie ze względu na złożoność tego procesu. Brak zakładów fotograficznych umożliwiających obróbkę tego filmu, a także właściwości nowych filmów wprowadzanych przez firmę Kodak na przestrzeni lat przyczyniły się do szybkiego spadku zainteresowania filmem KODACHROME.

Film KODACHROME zasłużył na szczególne miejsce w świecie  fotografii. Użyto go do zarejestrowania kilku najbardziej znanych zdjęć w historii. Sięgali też po niego rodzice fotografujący swoje pociechy w okresie wyżu demograficznego.
Aby oddać hołd wspaniałej historii tego filmu, firma Kodak przygotowała galerię zawierającą zdjęcia, które stały się ikonami fotografii (w tym zdjęcie afgańskiej dziewczyny i inne zdjęcia McCurryego), a także zdjęcia autorstwa profesjonalnych fotografów Erica Meoli i Peter Guttmana. Galeria jest dostępna pod adresem: www.kodak.com/go/kodachrometribute. Na tej samej stronie będą dostępne również podcasty z udziałem McCurryego i Guttmana.

Firma Kodak szacuje, że przy obecnym tempie sprzedaży bieżące zapasy filmu KODACHROME skończą się wczesną jesienią tego roku. Zakład fotograficzny Dwaynes Photo zadeklarował, że usługa przetwarzania tego filmu będzie u nich dostępna do 2010 roku. Zachęcamy użytkowników filmu KODACHROME do wypróbowania innych filmów marki KODAK, np. KODAK PROFESSIONAL EKTACHROME E100G i EKTAR 100. Oba te filmy charakteryzują się niezwykle niską ziarnistością.  Więcej informacji można znaleźć na stroniewww.kodak.com/go/professional.

Kodak, Kodachrome, Kodak Professional, Ektachrome i Ektar są znakami towarowymi.